Ezsdrás 5
Az itt hivatkozott próféciákat olvashatjuk az Ószövetség végén: Malakiás előtti két próféciai könyv, Kr. e. 520 környékén íródtak. Ők rázták fel a népet, hogy folytassák a templom építését. A levél, amit Dáriusnak írtak itt is az eredeti arámi nyelven került be a szövegbe; feltehetően egy az egyben másolt anyag. Izráelnek egy nagy királya alatt Salamont értik, aki hét éven keresztül építette az eredeti templomot. Érdekes, hogy bár most is feljelentő levél megy a királyhoz, az építkezés mégsem áll le közben úgy mint korábban.
Máté 5:1-20
Máté öt nagy tanítói beszédet tartalmaz, abból ez az első. Érdekes, hogy az ötből négy esetében - itt is - úgy olvassuk, hogy a tanítványokat tanítja az Úr Jézus. Itt a tanítás lezárása árulkodik arról, hogy nem csak a tizenkettő lehetett jelen, hanem vagy egy bővebb hallgatói kör vagy bár a tizenkettőnek szólt a tanítás, de mellettük a sokaság is hallgatta Jézust. Abban is megoszlanak a vélemények, hogy ez valóban így egyszerre hangzott-e el, vagy Máté több prédikációból rakta össze egy tanítássá, ráadásul a pontos helyszínt sem tudjuk. Az akkori időben palesztínában használt só nagyrészt a Holt-tengerből származott. Ha túl szennyezett volt, akkor fordulhatott elő, hogy elveszítette az ízét. A „törvény” és a „próféták tanításai” alatt az akkor rendelkezésre álló összes Ószövetségi iratot kell érteni.
Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.
Máté 5:16
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése