Nehémiás 1
Ezsdrás és Nehémiás könyvét nagyon sokáig (Kr.u. 2-3 század) egy könyvként kezelték. A könyv keletkezését Ezsdrásé után 10 évvel, kb. Kr. e. 430-ra teszik. Nehémiás 13 évvel Ezsdrás után érkezik Jeruzsálembe, bár egyes kutatók ezt a 20. század elején talált papiruszok alapján fordítva is elképzelhetőnek tartják. Ők Ezsdrást nem I. hanem II. Artahsasztá (Artaxerxes) király idejére teszik, ekkor azonban Ezsdrás több mint 40 évvel később jött volna, ami viszont a szövegekben található eseményeket teszi nehezen magyarázhatóvá. Ez a könyv végig héber nyelven íródott. Susán vára (Eszter könyve történetének is a helyszíne) a perzsa birodalom négy fővárosának egyike, a királyok téli tartózkodási helye volt, Hanáni pedig nem lehetetlen, hogy Nehémiás testvére volt. Jeruzsálem állapotával kapcsolatos bánata sokkal valószínűbb, hogy az Ezsdrásban leírt események miatt volt, miszerint az újjáépítés hosszabb időre megakadt, leállt, mint a Nabukodneccar által a fogságba vitelkor történt pusztítás. A pohárnok szó szerinti jelentése „aki a királynak inni ad”, feladata pedig a bor kiválasztása és biztonsági előkóstolása volt. Ez az egyik legbizalmasabb pozíciók egyike volt abban az időben, érdekes, hogy erre egy leigázott, idegen nép tagja volt érdemes.
Máté 9
A „maga városában” történt gyógyításához Márk megnevezi a helyszínt is (Kapernaum), és Lukáccsal együtt a tető-megbontós történetként jegyzi fel. Ha a történet Máténál időrendi sorrendben van, akkor itt ő még nem is volt jelen, tehát ő is csak elmondásból ismerheti. Márk és Lukács Léviként említi őt. A bort kecskebőrből készült tömlőkbe tették, ami a bor erjedésével során képes volt tágulni. A kitágult régi tömlő azonban ebben az esetben szétrepedt. Márk és Lukács feljegyzi a főember nevét is (Jairus), akinek lánya egyike volt annak a három embernek, akiket Jézus a földi szolgálata alatt feltámasztott. Érdekes, hogy talán ezt tartanánk az egyik legmeghatározóbb jelnek, mégis a következő kettő, a vakok és a néma meggyógyítása voltak a messiási jelek, amikről Ézsaiás is prófétált. Halottat támasztott fel Illés és Elizeus is.
Jézus pedig, amikor ezt meghallotta, így szólt: "Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. ... Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket."
Máté 9:12-13
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése