2012. január 20., péntek

Nehémiás 8
Ebből a fejezetből válik egyértelművé, hogy Nehémiás és Ezsdrás kortársak voltak. Ezsdrás 13 évvel korábban érkezett haza, mégis csak ebben illetve majd a 12. fejezetben találkozunk a személyével. Bár pontos információnk nincs arról, hogy mit értettek a „törvény” könyve alatt, sokan úgy vélik, hogy Ezsdrás a teljes Tórát, azaz Mózes öt könyvét hazavihette magával. Mindenesetre a második és harmadik vagy ötödik könyv benne kellett, hogy legyen. Józsúé Kr.e. 1250 körül élt, ez a történet pedig Kr.e. 445 körülre tehető, tehát az itt olvasható információ alapján majdnem nyolc évszázadon keresztül nem tartották meg a sátoros ünnepet.

Máté 15
A babiloni fogságból hazatérés után kezdték a rabbik felállítani a saját szabályaikat, amik nagyrészt a mózesi törvény magyarázatából, alkalmazásából álltak. Ez Jézus korában még csak szóbeli hagyomány volt (ősök hagyománya), Kr.u. 200 körül azonban mindezt írásba is foglalták, ez a Misna. Az Újszövetség idejében nem volt olyan közigazgatási egység, amit Kánaánnak neveztek volna, az itt olvasható nőt egyesek föníciainak mások pogánynak azaz nem zsidó származásúnak vélnek. Magadán vidékét a Károli Magdalának fordítja, és Magdalai Mária vagy Mária Magdaléna otthona lehetett itt. Ő egyike volt annak, aki Jézus sírjához kiment, sőt az evangéliumok alapján ő találkozott és beszélt a feltámadt Jézussal először.

Nem az teszi tisztátalanná az embert, ami bemegy a száján, hanem ami kijön a szájából, az teszi tisztátalanná az embert."
Máté 15:11

Nincsenek megjegyzések: