2011. november 23., szerda

1. Krónika 13-14.
 A 13:5-től elég érdekes az eddig olvasottakhoz képest. Tulajdonképpen nem ad új információt a Sámuel könyvében leírtakhoz képest, mégse szó szerint veszi át, mint ahogyan azt korábban láttuk. Vagy más, általunk nem ismert iratot használ, vagy egyszerűen átfogalmazta a szöveget. A láda kocsin való szállítása egyáltalán nem felelt meg Isten utasításának, azt a filiszteusok használták, amikor visszaküldték egyszer korábban. Obed-Edom lehet, hogy azonos a 15. fejezetben Léviták között felsorolttal. Ebben az helyesen járt el Dávid, hogy nála helyezte el a ládát, aminek a felügyelete, csomagolása, szállítása a Léviták dolga volt eredetileg. A 14. fejezet azonos a Sámuel könyvében leírtakkal, bár ott a láda elhozatala előtt szerepel. Dávid Jeruzsálemben született fiai között van két név, ami nem szerepel Sámuelben, ebből Elpelet nevét nem találtam sehol máshol, Nógah viszont szerepel Dávid nemzetségtáblázatánál az 1. Krónikák 3-ban.

1. János 1.
Az evangéliumhoz hasonlóan, ahol János nevét nem találhatjuk meg, a levélben sem szerepel sehol, hogy János írta volna, viszont már az elején kijelenti, hogy a szerző Jézus életének szemtanúja volt. Nagyon korán, a 2. század második felében többen is idéznek belőle, mint János leveléből, tehát a „külső bizonyíték” erős. Nem tudjuk pontosan ki(k)nek írta, de a levél stílusából és mondanivalójából feltételezhető, hogy az apostol idős korában, a gnoszticizmus elterjedése valamint az evangéliuma után, valamikor 80-95 között írhatta meg leveleit. Az első levél stílusában, de sokszor szövegében is nagyon sok hasonlóságot mutat az evangéliummal.

Ha pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a világosságban van, akkor közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket minden bűntől.
1. János 1:7

Nincsenek megjegyzések: