2. Királyok 21.
Helyesbítés: november 4-én Aházzal kapcsolatban azt írtam, hogy ő volt az egyedüli király, akiről olvassuk, hogy feláldozta Moloknak a fiát. Manassé volt a másik…
Manassé Ezékiás betegsége után született, és ő uralkodott a leghosszabb ideig a királyok közül, bár ebből tíz évet együtt uralkodott apjával. A Manassé által kiontott ártatlan vér között tartják számon Ézsaiás prófétát, akit a hagyományok szerint kettéfűrészeltetett. Érdekes, hogy a Királyok könyve nem jegyzi fel Manassé fogságba esését, szabadulását és megtérését Istenhez, erről majd a 2 Krónikák végén olvasunk. Fia Ámon rövid uralkodása alatt visszaállította a bálványimádást a templomban. A számokból kiderül, hogy mindössze tizenhat éves volt, amikor Jósiás, a fia született.
János 21.
Azt, hogy Péter megtagadja Jézust, mind a négy evangélista feljegyezte. Azt, hogy Péter ezt rendezte Jézussal, azt csak János írja meg. Érdekes, hogy a 9. versben szereplő „parázs” szó a görögben ugyanaz a kifejezés, mint a 18:18-ban a „tűz”, amik körül álltak, ahol Péter megtagadta Jézust. A görög nyelv három szót használ a szeretetre. Ebből az legmagasabb az agapé, a felebaráti, önzetlen, önfeláldozó szeretet (isteni szeretetként is szoktuk azonosítani) a másik a filia a baráti, emberi szeretet, van fordító, aki a „kedvel” szót használja rá. (A harmadik az érosz, a testi szeretetre használt kifejezés.) A három kérdésben és a válaszokban szereplő „szeretet” szó a görögben különbözik egymástól. Jézus az első kettőnél az agapét használja kérdésében, Péter a filia szóval válaszol, mintha úgy válaszolna, hogy „Uram, te tudod, hogy én csak ezzel a szeretettel tudlak szeretni téged”. A harmadik kérdésben Jézus is a filia szót használja - ezért szomorodik el Péter, mert Jézust lejjebb viszi a mércét és mintha azt kérdezné: „Péter, te kedvelsz egyáltalán engem?”
Ez az a tanítvány, aki bizonyságot tesz ezekről, és megírta ezeket, és tudjuk, hogy igaz az ő bizonyságtétele.
János 21:24
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése