1. Krónika 21.
Ezt a történetet a Sámuel könyvének írója a könyv legvégére tette, habár időben valószínű nem oda illett. A krónikás valószínű más feljegyzéseket is felhasznált, vannak versek, amik szó szerint azonosak de olyan információkról is olvashatunk, amiről a Sámuelben nem. Önmagában a népszámlálás nem lett volna bűn, itt azonban valószínű Dávid azt szerette volna megtudni, hogy milyen haderőre számíthat, és nem Istenben bízott, hanem a rendelkezésére álló haderőben. A népszámlálás végeredményében eltérés van a két könyvben, ennek az okát legfeljebb találgathatjuk (más források ezt erősítették meg; egyes népcsoportok be- vagy nem számítása; másolási hiba), egyértelmű magyarázata nincs.
3. János
Vannak, akik a vitatott könyvek közé sorolják, mások egyértelműen Jánosnak tulajdonítják ezt a levelet. A szerző a 2. Jánoshoz hasonlóan mutatkozik be, a presbiterként. Gájusz egy elég gyakori név volt, ezen kívül négy helyen találkozunk a Bibliában. Az Ap.Csel-ben egy macedóniairól és egy derbéiről olvasunk. A Római levél végén Pál mint vendéglátóját említi, ahol a gyülekezet is volt. Ezt a levelet a legtöbb Bibliakutató szerint Korinthusból írta Pál. A Korinthusiakhoz írt levélben is említ egy ottani Gájuszt, ez azonos lehet az előbbivel. Amennyiben valamelyik korábban említett Gájusz a János levelének címzettje, akkor ő a legvalószínűbb, de erre semmi egyéb bizonyítékunk nincs. A másik két névvel (Diotrefész és Demetriosz) nem találkozunk máshol a Bibliában, nem tudunk róluk semmi többet. A levelet egyébként Efézusból, az előzőekkel hasonlóan 85 és 90 között, az evangélium után de a Jelenések előtt írhatta János.
Dávid ezt felelte Gádnak: ... Inkább essem az ÚR kezébe, mert igen nagy az ő irgalma.
1. Krónika 21:13
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése